Musikskolens pejlemærker

Musikskolens pejlemærker i skoleåret 2024-2025

Et pejlemærke er et fokusområde, som vi ønsker at fastholde, udvikle eller videreudvikle.

Vi vil i skoleåret 2024/2025 arbejde med 3 pejlemærker for, at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor:

Attraktivitet

Relevans Handlinger Forandring
Fortsat fokus på en attraktiv musikskole med et udbud af andre formater og fællesska-ber som supplement til solo-undervisningen og ”det man betaler for”. Nye tiltag
TT-klub (torsdags-talentklub for vores talentelever. Både social og fagligt)
Camps (som en del af sommeraktiviteter for unge)
Sangsemble (Nyt hold åben for alle vores elever fra 9. klasse på tværs af instrumenter. Fællesskab)
Performancehold (en forlængelse af vores musical. Fællesskab)
Minimusiker (et miniprojekt for de mindste indskolings-klaver og stryger-elever. Fællesskab og musikererfaring) Fra skoleåret 24/25 også for fløjtenister
Filmaftener (3 gange årligt. For alle vores elever. Fællesskab)

Musikskolen er ikke en ”talent-fabrik”.
Musikskolen er stedet, hvor du kan tage det til højeste niveau inden for din alder og dit instrument, men vi er også et sted, hvor eleverne kan få stærke fællesskaber med andre musikinteresserede.

 

 

Bevægelse

Relevans Handlinger Forandring
Fortsat fokus på ”de mindste”, rytmikholdene og 1. års (hold)eleverne. Herunder også den gode overgang fra rytmik til musikskole og fra begynderelev/startelev til forhåbentlig mange år i musikskolen.

Udvidelse med yderligere en rytmiklærer, der både har Musikskolehold og folkeskolehold for de yngste.

Området er udvidet med ca. 13 hold fra starten af skoleåret 23/24 til skoleåret 24/25.

Større aldersspredning og mere mangfoldigt Musikskolemiljø – for alle.

Bedre grunduddannelse for eleverne i musikkens grundelementer, når de mindste bevæger sig fra førskoleområdet og over for at begynde instrumental-undervisning.

 

Verdensborger

Relevans Handlinger Forandring
Fortsat fokus på projektarbejdsformerne og projekter, der byder ind med kunstneriske- og æstetiske tilgange på relevante samfundsdagsordener og som kan understøtte vores samarbejdspartneres (eksempelvis skoler og daginstitutioner) arbejde på at nå deres (læring) mål og opfylde deres formål.

Indsatserne i skoleår 23/24 har været
Venskabskoncerter om rum-melighed og tolerance (skole-turné og Erasmus+ forår 2024)
Den eventyrlige fortælling, Klodshans (for børnehaverne og Erasmus? Forår 2024) Narnia (projektugen for alle vores elever forår 2024).

(Sensommer 2024) teater-koncert om ”mistrivselsepidemien” Et hav af (u)muligheder.

Projektarbejdsformerne inspirerer og motiverer eleverne til at dygtiggøre sig yderligere indenfor det rent instrumentale, ligesom de også inspirerer til at udforske musikken og kunsten som en katalysator for budskaber og udtryk.

Samtidig er projektarbejdsformerne også stærke, positive fællesskaber for de medvirkende elever.